26. 9. 2024
Smernica NIS 2 je účinná od 16.01.2023, avšak za účelom dosiahnutia súladu je potrebná jej transpozícia do právneho poriadku jednotlivých členských štátov. Na účely čl. 41 NIS 2, členské štáty prijmú a uverejnia do 17.10.2024 opatrenia na dosiahnutie súladu. Téme Smernice NIS 2 sme sa venovali už v predchádzajúcich článkoch.
V prípade českého regulátora – Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) bude transpozícia realizovaná formou nového zákona, ktorý nahradí aktuálnu právnu úpravu v Českej republike. V zmysle dostupných informácií bolo k návrhu zákona o kybernetickej bezpečnosti ukončené pripomienkové konanie.
V zmysle publikovanej tlačovej správy Národného bezpečnostného úradu Slovenskej republiky (NBÚ) , NBÚ už pracuje na novej výzve, ktorú prinieslo prijatie Smernice NIS 2. Jedným z kľúčových fundamentov, ktorý bude podliehať transpozícií je aj hlásenie kybernetických incidentov.
Nižšie pripájame stručný prehľad aktuálneho legislatívneho stavu hlásenia kybernetických incidentov v porovnaní s úpravou podľa NIS2:
Právna úprava podľa zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ZKB) |
Právna úprava podľa NIS 2 |
|
1. |
§ 24 ods. 1 ZKB:
Prevádzkovateľ základnej služby je povinný hlásiť každý závažný kybernetický incident, ktorý identifikuje na základe presiahnutia kritérií pre jednotlivé kategórie závažných kybernetických incidentov. |
Čl. 23 ods. 1 NIS2:
Každý členský štát zabezpečí, aby kľúčové a dôležité subjekty bez zbytočného odkladu oznámili svojej jednotke CSIRT alebo v náležitých prípadoch svojmu príslušnému orgánu každý incident s významným vplyvom na poskytovanie ich služieb. |
2. |
§ 3 písm. m) ZKB Prevádzkovateľom základnej služby je: orgán verejnej moci alebo osoba, ktorá prevádzkuje aspoň jednu službu podľa § 3 psím l) ZKB. Základnou službou je služba zaradená v zozname základných služieb a
|
Čl. 3 ods. 1 NIS2: Za kľúčové a dôležité subjekty sa považujú:
|
3. |
§ 24 ods. 2 ZKB: Závažný kybernetický incident sa člení na: kategóriu (i) prvého, (ii) druhého a (iii) stupňa v závislosti od počtu používateľov základnej alebo digitálnej služby zasiahnutých kybernetických bezpečnostným incidentom, dĺžky trvania kybernetického bezpečnostného incidentu, geografického rozšírenia kybernetického bezpečnostného, stupňa narušenia fungovania kybernetického bezpečnostného incidentu, rozsahu vplyvu kybernetického bezpečnostného incidentu na hospodárske alebo spoločenské činnosti štátu |
Čl. 23 ods. 3 NIS2: Incident sa považuje za významný, ak:
|
4. |
§ 26 ZKB: Dobrovoľné hlásenie kybernetických bezpečnostných incidentov bez ohľadu na kategorizáciu kybernetického bezpečnostného incidentu sa vykonáva prostredníctvom jednotného systému kybernetickej bezpečnosti |
Čl. 30 ods. 1 NIS2: Členské štáty zabezpečia, aby okrem oznamovacej povinnosti stanovenej v článku 23 mohli jednotkám CSIRT alebo prípadne príslušným orgánom podávať oznámenia dobrovoľne:
|
5. |
§ 27 ZKB: Riešenie kybernetických incidentov
|
Čl. 23 ods. 4 NIS2: Členské štáty zabezpečia, aby dotknuté subjekty na účely oznámenia postúpili jednotke CSIRT alebo v náležitých prípadoch príslušnému orgánu:
|
Cieľom NIS2 je zabezpečenie vysokej úrovne kybernetickej bezpečnosti v rámci EÚ. Smernica NIS2 okrem iného zavádza určenie zodpovedností, vhodného plánovania a posilnenia spolupráce regulátorov na úseku kybernetickej bezpečnosti. Bez ohľadu na to či Slovenská republika pôjde cestou novelizácie zákona o kybernetickej bezpečnosti alebo návrhu nového zákona, v zmysle NIS2 platí povinnosť transpozície do národného právneho poriadku v stanovenej lehote.
V súvislosti s vyhodnocovaním kybernetických incidentov je v každom jednom prípade potrebné vziať do úvahy v zmysle č. 4. bod 12 GDPR aj možné porušenie ochrany osobných údajov, t. j. porušenie bezpečnosti, ktoré vedie k náhodnému alebo nezákonnému zničeniu, strate, zmene, neoprávnenému poskytnutiu osobných údajov, ktoré sa prenášajú, uchovávajú alebo inak spracúvajú alebo neoprávnený prístup k nim.
V daných prípadoch je potrebné splniť ďalšie povinnosti podľa GDPR, a to najmä:
a) zdokumentovanie každého prípadu porušenia ochrany osobných údajov,
b) posúdenie oznámenia porušenia ochrany osobných údajov dozornému orgánu, a/alebo
c) v prípade porušenia ochrany osobných údajov, ktoré pravdepodobne povedie k vysokému riziku pre práva a slobody fyzických osôb aj oznámenie porušenia ochrany osobných údajov dotknutej osobe.
12. 8. 2022
GDPR Nariadenie, Videoškolenia11. 3. 2022
Cookies, VideoškoleniaLegislatívne povinnosti nám dávajú príležitosť na to, aby sme veci robili lepšie.
Vyplňte GDPR dotázník a získajte 30 minútovú konzultáciu ZDARMA.
Zistite viacNa všetky vaše otázky vám radi odpovieme e-mailom, telefonicky alebo na osobnom stretnutí.
Created by Wink & Nod
securion © 2021
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.